

|
Projectfiche:
Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 990 Deprecated: Function split() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 991 Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 993 Projectnaam: Windmolenpark Amel Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 990 Deprecated: Function split() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 991 Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 993 Locatie: Eifelstreek Oostkantons Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 990 Deprecated: Function split() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 991 Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 993 Onderwerp: Bouwen van een windmolenpark 11,5MW Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 990 Deprecated: Function split() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 991 Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /home/dsaannem/includes/config.php on line 993 Periode: augustus 2007-februari 2008 Amel Eind 2007 werden wij gecontacteerd om het nieuwe nog te bouwen windmolenpark te Amel te bekabelen . Amel is een prachtige gemeente in de Oostkantons vlakbij de Duitse grens gelegen. De gemeente Amel bestaat uit 18 gehuchten gelegen in het Ardennen-Eifelgebied. Het windmolenpark zal gebouwd worden op de berg "Oberhardt" die gelegen is op het grondgebied van de gehuchten Valender, Halenfeld en Wereth.
Windpark Amel Het windpark Amel wordt gebouwd in opdracht van Aspiravi, de Vlaamse intercommunale. Het bestaat uit 5 windmolens van type ENERCON E-82, die elk zowat 2,3 MW electriciteit produceren, goed voor een jaarproductie van 21 miljoen kWh wat genoeg is voor zowat 6000 gezinnen. De totale investering bedraagt 15 miljoen euro . De windmolens hebben een naafhoogte van 98 meter. De rotor heeft een diameter van 82 meter. Voor de bouw zijn zowat 125 uitzonderlijke transporten nodig doorheen de smalle kronkelende straatjes in de omgeving. De molens hebben ook allemaal een naam gekregen: de eerste WEA1 (het dichste bij de hoofdcabine) noemt Klaus, WEA2 Eric, WEA Guido, WEA4 Karl-Heinz en tot slot WEA5 Monica
De werkzaamheden Onze werkzaamheden omvatten hoofdzakelijk de parkbekabeling: Tussen de hoofdcabine en WEA1 wordt naast de middenspanningsverbinding op 15000 volt ( EAXeCWB 3x 1 x 400RM/25) ook een glasvezelverbinding , een belgacomkabel, een laagspanningskabel (EVAVBG) een aardingskabel 35mm² en een signaalkabel(TWAVB) aangelegd. Vervolgens worden tussen de windmolens onderling telkens een glasvezelverbinding, een aardingkabel 35 mm² en een middenspanningsverbinding aangelegd. Deze middenspanningsverbinding heeft een sectie van 400 mm² tussen WEA1 en WEA2, 240 mm² tussen WEA2 en WEA3 en 95 mm² tussen WEA3, WEA4 en WEA5.
De cijfers
Aanleg middenspanningskabels EAXeCWB 1x400RM/25 : +/- 1750 m 1x240RM/25 : +/- 1400 m 3x1x95RM/25: +/- 700 m aanleg aardingskabel : +/- 1500 m aanleg HDPE buis : +/- 1500m aanleg EVAVBG16 : +/- 250 m aanleg BGC-kabel : +/- 250 m aanleg TWAVB 12x2x0.8 : +/- 250 m
Weersomstandigheden Tijdens de aanleg werden we er meermaals mee geconfronteerd dat we in de Eifel-Ardennenstreek zaten rond de kerstperiode. De streek rond Amel is een prachtig bebost heuvellandschap dat tijdens de kerstperiode omgetovert wordt tot een feëriek decor met kersttaferelen en heel veel sneeuw. Helaas is diezelfde mooie sneeuw een enorm struikelblok als je grote werkzaamheden moet uitvoeren. Zo was bijvoorbeeld de montage van de gondels en wieken praktishc onmogelijk geworden door de hevige sneeuwval. Ook onze transporten die machines moesten aanvoeren kwamen vast te zitten op de ondergesneeuwde steile wegen naar de top van de berg waarop de molens gebouwd werden. Op een bepaald ogenblik moesten onze vrachtwagens zelfs "bevrijdt" worden door een peleton sneeuwruimers en zoutstrooiers.
Ondanks de soms moeilijke omstandigheden was hier werken een prachtige ervaring en werd de werf op tijd opgeleverd.
|
|